Vanliga frågor och svar

Var och när hämtar jag ut nycklarna till min nya lägenhet?

Nycklarna till din nya lägenhet hämtar du ut på vårt kontor tidigast den första vardagen i månaden, om inget annat är överenskommet. Våra kontorstider är  tisdagar och torsdagar 13-15. Om kontorstiderna inte skulle passa kan du kontakta oss tre vardagar innan du vill hämta nycklarna, så bokar vi en tid. Ange då namn och lägenhetsnummer. Det går också bra att efter överenskommelse hämta nycklar på Circle K Teleborg. Glöm inte att ta med giltig legitimation för att hämta ut dina nycklar.

Vad ska jag tänka på när det gäller hemförsäkring?

En hemförsäkring är ett bra skydd för dig som bor i hyresrätt. Genom den undviker du att drabbas av ekonomiska förluster vid brand, inbrott eller vattenskador. Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi att du tecknar en. Om du redan har en giltig hemförsäkring rekommenderar vi dig att säkerställa att försäkringsbeloppet är tillräckligt stort. 

Får jag göra hål i väggarna för tavlor eller speglar?

I en nymålad lägenhet är tillåtet att borra upp till fyra hål utan att betala. Därefter kostar det 200 kr per hål. Kontakta service@stubor.se om du har fler frågor kring vad som gäller i din lägenhet.

Vad menas med 10-månaders hyra?

Det innebär att det är hyresfritt under sommaren. För juni och augusti betalar man en halv månadshyra. För juli är det helt hyresfritt.

Vad gäller kring avfallssortering?

I Växjö sorterar vi restavfall och matavfall var för sig i olika kärl. Restavfall sorteras i det gröna sopkärlet och matavfallet i det grå kärlet. Papperspåsar till matavfall finns att hämta i soprummen. Grovsopor såsom möbler, elektronisk utrustning, lysrör, kartonger och större föremål lämnas på kommunens återvinningscentraler. Det är hyresgästens ansvar att transportera föremålen dit. Kom ihåg att nedskräpning är straffbart enligt svensk lag. Att lämna osorterat avfall i soprummen anses som nedskräpning. Det gör också saker som lämnas i trapphus, korridorer, vindsutrymmen och ytterområden. Kasta inte grillkol eller engångsgrillar i soprummen på grund av brandrisken. Låt dem stå kvar utanför. 

Varför får jag inte ha en dörrmatta i korridoren utanför min dörr?

På grund av lukt och brandrisk får inga föremål placeras i korridoren. Det gäller alla typer av föremål; dörrmattor, skor, soppåsar, cyklar mm. Vår personal kontrollerar korridorerna varje morgon.

Min lägenhet är strömlös. Vad ska jag göra?

Det kan hända att strömmen till belysning, kyl eller frys slutar att fungera. Då kan du göra följande;
Du som bor i hus 20-26; du hittar ditt elskåp i trapphuset mittemot hissen
Du som bor i hus 30-32; du hittar elskåpet i trapphuset på ditt plan
Öppna elskåpet med din lägenhetsnyckel. Se efter så att du tar rätt säkringar, se schema på insidan av dörren till elskåpet. Är de riktade nedåt, tryck upp dem. Kolla jordfelsbrytaren (jfb) för din lägenhet och de som sitter på första raden, huvudsäkringarna. Alla skall vara riktade uppåt. Du som bor i hus 28 har säkringsskåp i lägenheten.

Jag har problem med min Internetuppkoppling. Vad ska jag göra?

Kontakta vår Internetleverantör NetAtOnce så hjälper de dig.

Mina grannar stör genom att spela hög musik, vem kan jag kontakta?

Börja alltid med att själv ta kontakt med grannen – det är inte säkert att denne vet att musiken stör grannarna. Kvarstår problemet kan du skicka ett mejl till info@stubor.se där du skriver vilken lägenhet det gäller, vilka dagar och tider du har upplevt störningen. Då upplyser vi personen ifråga om att grannarna störs och att det enligt hyreslagen inte är tillåtet att störa sina grannar. Om problemet kvarstår utfärdas en varning och i ett senare skede kan hyresgästen förlora sitt hyreskontrakt.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Om du ska studera eller arbeta tillfälligt på annan ort, eller ska prova på att bo sambo, har du möjlighet att under begränsad tid hyra ut din lägenhet i andra hand – men du måste ha för avsikt att återvända till lägenheten. Vill du ansöka om andrahandsuthyrning lämnar du ett andrahandskontrakt och ett antagningsbesked eller anställningsbevis till vårt kontor i god tid innan uthyrningen är tänkt att påbörjas. Ansökningar behandlas i mån av tid. Kom ihåg att det är du som hyresgäst som är ansvarig gentemot oss även när du hyr ut i andra hand.

Jag vill säga upp min lägenhet. Vad gäller?

Skicka in din uppsägning till info@stubor.se eller gör uppsägningen via Mina sidor. Du har alltid tre kalendermånader som uppsägning. Om du exempelvis säger upp din lägenhet under januari blir februari, mars och april dina uppsägningsmånader. Nästa hyresgäst får kontrakt på lägenheten från och med 1 maj.

Vad innebär hyreslagen?

När du bor i lägenhet gäller hyreslagen. Den säger bland annat att du som hyresgäst måste ta hänsyn till grannar exempelvis genom att spela musik med lagom volym och se till att annat ljud hålls på låg nivå. Detta gäller dygnet runt. Klagomål från dina grannar kan leda till uppsägning av kontraktet hos oss. Om du själv upplever att en granne stör, börja med att själv ta kontakt med grannen – det är inte säkert att denne är medveten om störningen. Kvarstår problemet kan du skicka ett mejl till info@stubor.se där du skriver vilken lägenhet det gäller och vilka dagar och tider du har upplevt störningen. Då upplyser vi personen ifråga om att grannarna störs och att det enligt hyreslagen inte är tillåtet att störa sina grannar.

Vad innebär personuppgiftslagen?

Personuppgiftslagen (PUL) handlar om behandling av personuppgifter. De personuppgifter du lämnar till hyresvärden i samband med att du tecknar hyresavtal kommer att behandlas i den utsträckning som behövs för att kunna fullgöra avtalet. Det kan gälla hyresaviseringar, hyresförhandlingar, information till hyresgästerna och annat som hör till den löpande förvaltningen. Även personuppgifter som inhämtats under hyresförhållandet kan komma att behandlas, såsom uppgifter om betalningsförsummelser och störningar i boendet. Dina uppgifter kan också komma att lämnas ut till organisation eller förening som hyresvärden är medlem i samt andra företag och organisationer som hyresvärden samarbetar med i sin fastighetsförvaltning, till exempel organisation av hyresgäster. Uppgifter kan komma att inhämtas från myndigheter och kreditupplysningsinstitut. Uppgifterna kommer endast att behandlas inom bostadsföretaget. Du har rätt att en gång om året gratis få besked om vilka personuppgifter om dig som behandlas och på vilket sätt. Du kan också begära rättelse av de uppgifter som behandlas. Personuppgifterna kommer bara att behandlas under den tid din ansökan är aktuell. Det innebär att samtliga personuppgifter kommer att gallras när du har meddelat att du inte längre önskar kvarstå som bostadssökande. Detta gäller också om din ansökan om bostad avslås. Om skälet till att ansökan avslagits är att du inte kunnat godtas på grund av misskötsamhet i ett tidigare boende, bevaras dock uppgifterna under tre månader efter avslagsbeslutet.